Vil du gerne se hvor hurtigt du kan ødelægge dit eget brand?
Det tænker jeg umiddelbart, at de færreste har lyst til, at tage chancen på? Så derfor undrer det mig også, at det gang på gang er praktikanten, en studentermedarbejder eller en tilfældig fra firmaet, som får lov til at overtage hele firmaets offentlige identitet?
Hver gang, at jeg laver et opslag hos et firma, så tænker jeg det som en “mini pressemeddelelse”.
Gør du ikke dette? Så er du allerede på afveje. Uanset hvad du vælger, at dele med dine følgere, skal du huske, at skabe værdi for din læser. Det er dog et emne, som jeg har tænkt mig, at dykke længere ned i, på et senere tidspunkt.
Der er mange ting, som er vigtige, at have helt på plads, inden det første opslag udgives.
Giver du ansvaret til en person, som der aldrig tidligere har arbejdet med kommunikation eller sociale medier, så giver du dem samtidig et ansvar, som de aldrig vil kunne udføre fyldestgørende. Ofte hører jeg folk sige “alle kan skrive et opslag på et socialt medie”, men det er ikke ensbetydende med, at det vil fungerer. Her kommer spørgsmålet – skulle det så overhovedet have været udgivet i første omgang?
Hvis du ikke klæder dine medarbejdere på til stillingen, så kan du ikke have en forventning til, at det vil lykkedes dem, at komme i mål.
Hvad kræver det i så fald?
At skabe indhold, som både gør folk nysgerrige, og samtidig giver dem lyst til at, interigere med dit brand, kræver tålmodighed, tid og en ordentligt planlægning.
Kunne du forestille dig, at ansætte en webprogrammør til, at designe en hjemmeside, og så sige til vedkommende, at hjemmesiden skulle udgives samme dag? Nej vel? Det ville man ikke finde rimeligt. Det samme gælder for din online kommunikation.
Hvis du fx hyrer mig, ville jeg starte med, at sætte mig ind i din virksomhed, og få en grundig forståelse for kernen.
Hvad tilbyder du?
Hvad er dine værdier?
Hvilke planer er der for fremtiden?
Hvem er din målgruppe?
Hvilke mål skal vi sætte?
Hvilken tone of voice bruger I lige nu?
Der er mange ting, som er vigtige, at have helt på plads, inden det første opslag udgives.
Herefter laves der både en strategiplan og et årshjul, så der skabes et overblik, som alle kan følge. Nu kan hjulene stille og roligt sættes i gang. Da jeg har over 13 års erfaring, og kender de klassiske udfordringer, som de fleste firmaer står overfor, kan jeg på ganske kort tid se på alle de sociale kanaler, og vurdere hvor der skal sættes ind henne.
Måske mangler der en LinkedIn side, hvor der kan deles pressemeddelelser, jobopslag og artikler? Eller også er der ingen som har set på din kategori opstilling på Facebook, siden den første dag, hvor I kom online? Det er ofte kun små steder, hvor der skal twistes en smule for, at gøre en kæmpe forskel.
Hvad gør du så nu?
Du kan starte med at genoverveje, hvem der lige nu sidder og laver dit SoMe? Er du en lille virksomhed, med få ansatte, kan du eventuelt hyre en freelancer eller ansætte en på deltid? Det er vigtigt, at du har tid til at fokusere på det som du er dygtig til. Mange finder det sjovt, at skrive opslag i én uge eller to, men herefter bliver det en evig byrde, som giver dårlig samvittighed, og tager alt for meget af din tid. Kender du den fornemmelse?
Jeg har altid anbefalet, at uddelegere så mange opgaver, som det er muligt så snart, at du har kapital til, at det kan lade sig gøre.
Jeg håber, at dette har givet dig en bedre forståelse for hvorfor, at SoMe ikke bør blive skubbet over i hjørnet, og overladt til en tilfældig.
Hvad er dit næste træk?