Close
Har du dræbt dine følgere?

Har du dræbt dine følgere?

Husker du, at skabe værdi i din kommunikation?

Et firma vil gerne skabe salg. Det er vi alle klar over. Men det er de færreste, som der er interesseret i, at høre om det, eller modtage updates, hvor det står klart og tydeligt. Derfor skal du skabe platforme, som inspirere og motivere dine følgere til, at have lyst til at interagere. Hvis du ikke opfylder disse meget få krav, så “falder de i søvn” og bliver til døde likes.

Jeg plejer, at sige, at jeg hellere vil have 200 aktive følgere, end at jeg vil have 2.000 døde, som aldrig interagere. Ofte når jeg overtager et socialt medie, har der i starten været god interaktion. Ofte har firmaet haft energien til, at lave updates og skriver passioneret om deres arbejde. Men efterhånden, som tingene tager fart, glemmer de deres følgere, og så forsvinder de igen i algoritmen.

Desværre, kræver det hårdt arbejde, at vække dem fra søvnen.

SE MIG! SE HER!

Alle kæmper om, at få brugernes opmærksomhed. Uden brugere, ingen sociale medier. I dag finder du sjældent en virksomhed, som der ikke som minimum er på Facebook. Så hvorfor forsøge, at holde på dine følgere? Hvis du ikke vælger, at gøre en indsats, så er der nogle andre der gør.

Det er derfor vigtigt, at når du vælger, at gøre brug af dine sociale medier, at du samtidig husker på, at holde dem aktive. Hvis jeg går ind på en Facebookside, og det seneste indlæg er 3 måneder gammelt, så kunne jeg aldrig drømme om, at følge siden eller læse nærmere. Min første tanke er, at de ikke længere er aktive eller, at de måske generelt er dovne. Vælger du for en periode, at det er bedst ikke, at have fokus på SoMe, så deaktiver dine profiler eller planlæg forud.

Hvordan aktiverer jeg mine følgere?

Der findes ikke en facitliste, når det kommer til kommunikation. Det er dig, som kender dit firma og brand bedst, og ved hvad dine følgere gerne vil vide mere om.

Men jeg kommer gerne med et par gode råd:

Gør dine følgere nysgerrige. Du kan fx tease med et nyt produkt.
Stil dine følgere spørgsmål, som giver mening i forhold til dit brand.
Lav konkurrencer, hvor du får du får brugbar info fra dine følgere.
Svar alle kommentarer og henvendelser, og husk den positive tone.
Vær ærlig. Som med alt andet her i livet, så kommer du længst med, at være gennemsigtig i din kommunikation.

Så snart, at de begynder at interagere med dig ved du, at du er på rette vej. Husk at holde det i live, og sæt gerne et par timer af hver uge, hvor du har tid til, at planlægge opslag, og tage dig tid til, at holde alle dine profiler opdaterede. Tager det for meget tid, så vurder hvilke sociale medier, som er vigtigst for din virksomhed, og sæt resten på standby, eller fjern dem helt.

Til sidst, husk på, at det tager tid, at få folk til at kommunikere med dig. Så opgiv ikke, hvis det ikke lykkes lige med det samme.

Olivia Rose

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: